Sökning

BILD Niemelä gård i Näsby i Strömfors. SLS/Gabriel Nikander 1914

Byar är en självklarhet i det östnyländska landskapet. Kanske så självklara att vi inte stannar upp för att tänka efter hur mycket byarna påverkat vår bygd. I dagens Lovisa finns runt hundra byar, de flesta har sitt ursprung i en medeltida bosättning som uppstod här – kanske på 1200-talet, ingen vet säkert när.



Vad är en by?

På bilden hus i Näsby i Strömfors

Näsby i Strömfors SLS/Gabriel Nikander 1914

En by är en bosättning bestående av två eller flera hemman. Historiskt sätt samexisterade hemmanen i en by. Man hade gemensamma marker, man betalade skatt gemensamt och beslutade om byns ärenden tillsammans.

Byarna var den viktigaste byggstenen i det unga svenska riket i början av medeltiden. I det äldre järnåldersamhället hade makten fungerat annorlunda, med lokala hövdingar som hade en lojal krets i sin omedelbara närhet. Nu blev byarna underställda en kung som befann sig långt borta, men som varje by betalade skatt åt.

På bilden smeden bredvid sin kolmila på utkanten av byn

Smedens kolmila invid smedjan i Sävträsk i Liljendal. SLS/Gabriel Nikander 1914

De medeltida byarna var tätt bebyggda enheter på en gemensam tomt mellan åkermarken. Det här förändrades vid storskiftena på 1700- och 1800-talet. Då delade man upp åkrarna och hemman flyttades ut från byns tomt. Men de åkrar som stakats upp på medeltiden brukades fortfarande och finns kvar ännu i våra dagar.

Tillbaka till början

Byar på 1500-talet

Vid mitten av 1500-talet bokförde kung Gustav Vasas fogdar nitiskt alla byar och skattebetalande hemman i så kallade jordeböcker. Med hjälp av jordeböckerna kan vi i dag återskapa en karta av bybosättningen i våra trakter.

Karta på Lovisanejdens byar på 1500-talet

Karta: Maija Holappa 2020

De flesta byar hade uppstått redan flera århundraden tidigare, och i det här skedet hade bosättningen spritt sig till alla platser där det fanns åkerjord att odla. Det fanns olika typer av gårdar, beroende på ägandeformen:

SKATTEHEMMAN Majoriteten av hemmanen var skattehemman som ägdes av bönderna själva. Skattebönderna betalade skatt till kronan.

FRÄLSEGODS I andra källor hittar vi frälsegods där adeln residerade. Frälsegodsen var frälsta, dvs. befirade, från skatt. Istället gjorde frälset rusttjänst för kronan. Under frälsegodsen fanns mindre hemman.

LANDBOR Bönderna på de frälseägda hemmanen kallades landbor. Landbönder betalade arrende till frälsegodset istället för skatt till kronan, men i övrigt fungerade ett landbohemman som vilken bondgård som helst.


Tillbaka till början

Från Stor-Pernå till Stor-Lovisa

Det har uppståt en bybosättning på Östra Nyland redan på medeltiden. Pernå kyrkosocken var ursprungligen större än dagens Lovisa. Till Stor-Pernå hörde Mörskom, Liljendal, Pyttis och delvis Lappträsk.

1352 Pernå dyker upp första gången i skriftliga källor.

1380 eller senast 1422 Pyttis som hörde till Pernå omtalas som egen socken

1575 Lappträsk avskiljs till ett eget pastorat

1633 Mörskom får en egen kyrkoherde

1743 Strömfors avskiljs från Pyttis till en egen socken

1745 Den gamla Pernåbyn Degerby blir stadsområde när Lovisa stad grundas

1799 Liljendal skiljs från Pernå som en egen kapellförsamling

1900-TALET Lovisa växer, när först byarna Antby och Köpbacka och sedan Valkomområdet inkorporeras i staden

2010 Lovisa, Pernå, Liljendal och Strömfors sammanslogs till en stad med namnet Lovisa.

2019 Församlingarna i Lovisa, Pernå, Liljendal och Strömfors sammanslogs. Även Lappträsk går med i den nybildade Agricola församling.


Tillbaka till början

Åkern

Byns viktigaste resurs var åkern. De gamla byarna låg precis invid sina hemåkrar. Man hade två hemåkrar som man odlade turvis. Vartannat år odlade man spannmål, vartannat år fick åkern vila i träda. Byns tomtmark låg oftast emellan de här två åkrarna.

Åkern var en gemensam resurs för byborna. För att få åkerbruket att fungera måste man samarbeta kring sysslorna och underhållet av gärdsgårdar som skyddade åkern från de kringströvande djuren.

På arkivbilden en vy över Antby i Lovisa

Landskap med gärdsgårdar, lador och stugor i Antby, Lovisa. Loviisan kaupungin museo

På medeltiden fick varje hemman egna smala tegar i byns åkrar, jämt fördelade så att alla fick del i både bättre och sämre jordar.

Vid storskiftet på 1700- och 1800- talet delades åkermarken upp i större block, och hemmanet flyttade ofta ut från bykärnan till en plats närmare den egna åkermarken. Det glest bebyggda landskap vi har idag uppstod under 1700- och 1800-talets storskiften.


Tillbaka till början

På gården

På arkivbilden byggnader på gården

Buddas hemmans uthus i Näsby. Bodar, kärrlider, svinhus, foderlada, fähuslider, fähus, avträde, stall. SLS/Gabriel Nikander 1914

Ute på ”backan” hade varje hemman sina byggnader. På fägårdssidan fanns ”föyset”, fähuset, där djuren bodde och ”leduna”, lador, där man förvarade halm, hö och torkade lövruskor som gavs till djuren på vintern.

Närmare stugan fanns bodorna där man förvarade spannmål och andra matvaror, lider för ved och kärror, och ofta ett myller av andra byggnader, utgående från gårdens behov.

Lite på sidan om, för brandfarans skull, placerade man bastun, där husfolket tvagade sig i den rökiga värmen. Dessutom gjordes många andra sysslor i bastun, allt från att tillverka malt till att utföra koppning.

På arkivbilden interiör av en bastu

Bastu i Kungsböle i Strömfors. SLS/ Curt Segerstråle 1933.

Utanför gården låg också rian. Rian fungerade enligt samma princip som bastun, det var ett timrat rum med rökugn. Men här var det sädeskärvar som fick torka i hettan. Den torkade spannmålen tröskades sedan ur axen på rians loge.

Rietorkningen gav spannmålet oslagbar hållbarhet. Att ha rietorkad råg i bodan, var som att ha pengar på banken.

På 1500-talet beordrade den reformationsvänlige kung Gustav Vasa att rior enligt finsk sed skulle uppföras i hela svenska riket för att öka rikets välstånd.

Arkivbilder från Lovisanejden

SLS samlingar


Tillbaka till början

Stugan

På arkivbilden stugan och gården

Parstuga i Marby 1933. SLS/Kurt Segerstråle

En stuga var en knuttimrad byggnad av stock med skorstensförsedd eldstad. Om en byggnad hade två uppvärmda rum, kallades den parstuga, för varje rum betraktades som en egen stuga. Parstugor har förekommit på den nyländska landsbygden sedan medeltiden.

Vardagsstugan, ”stuvun”, var kök, bagarstuga, vardagsrum, matsal och sovrum, allt i ett. Den andra stugan i parstugan kallades ”aronstuvun”, andra stugan, eller ”nystuvun” om det var en tillbyggnad. Den användes oftast till finrum. Mellan de två stugorna fanns en kammare, och en kall förstuga, ”farstun”.

Arkivbilder från Lovisanejden

SLS och Lovisa stads museums samlingar

Timrade hus var lätta att ta ner och betraktades som lösöre. Det hände att man delade en parstuga i tu och återuppförde den ena stugan på en annan plats.

Stugtaket täcktes med näver och halm eller torv som hölls på plats av kluvna granslanor, ”bakar”. Först på 1900-talet tog pärttaken över. Fönster med små grönskiftande glasrutor släppte in ljus i stugan. Inredningen bestod av hemlagade möbler och textiler.

Pärtkäringar och brödnaggar

Lovisa stads museums samlingar

I det självförsörjande bondesamhället tillverkades de flesta föremål hemma. Trä var ett viktigt material, av det kunde man göra en kräkla att röra om deg med, en brödnagg eller en ostform för hemlagad bondost. I Lovisa stads museums samlingar finns många hemgjorda föremål som använts i byarna. Många av dem finns i Virböle hembygdsmuseum.


Tillbaka till början

Torpare

På arkivbilden två fiskare och en ryssja

Ryssjor monteras i Sarvlax. Sarvlax herrgård hade ett tjugotal fiskartorp under sig. SLS/Kurt Segerstråle 1926

I takt med att allt fler herrgårdar grundades och gamla gods expanderade, ökade torparbefolkningen i trakten från och med 1700-talet. Torparna i Lovisanejden var ofta fiskare.

I skärgården fick de gamla byarna och landbohemmanen sällskap av herrgårdarnas fiskartorp, där fiskarfamiljer bidrog till storgodsens hushållning med sin fångst. På 1700-talet placerade också armén soldater i soldattorp.

Till skillnad från lantbrukande landbohemmannen som låg under frälsegodsen, och betalade arrende i utbyte mot åkermark, fungerade torparna ännu tydligare som arbetskraft på storgodsen. Torparna fick bo på sitt torp i utbyte mot dagsverken på godset.

Medellösa personer som fick en liten stuga att bo i på allmän mark i byarna kallades backstugusittare. Även de förväntades bidra med arbetskraft hos bönderna i mån av möjlighet.

År 1918 trädde den så kallade torparlagen i kraft. Den obesuttna befolkningen fick nu en möjlighet att lösa ut sitt hem och den jord som de brukade. De gamla torparna och bakstugusittarna blev självägande småbrukare.

Byggklyva, nätkavel och öskar

Lovisa stads museums samlingar

Man tillverkade fiskredskap själv av de material som stod till förfogande. Man tillverkade flöten för nät av näver eller trä och som tyngder i näten använde man stenar som lindats i tyg eller näver. Man knöt nät och ryssjor själv och tillverkade också verktyg själv av trä


Tillbaka till början

Skördetid

På arkivbilden människor jobbar på åkern

Rågskörd i Sävträsk i Liljendal. SLS/Gabriel Nikander 1914.

När kornen lossnade från axet när man slog det mot mössan, var det dags för skörd.

Säden skars för hand långt in på 1900-talet. För att skydda sig mot ryggont satte man några halmstrån fast i bältet eller förklädeskanten på ryggen.

Alla deltog i arbetet sida vid sida. Då man kom till slutet av tegen sade man att man jagade iväg hararna som gömde sig i säden. Att avsluta skörden kallades hasi, som betyder hare på östnyländsk dialekt.

Den skurna säden bands i kärvar som staplades i stora kylar att torka på åkern. När arbetet var färdigt la-des en krona av halm och blommor på den sista ”hasis-kylen” och alla hurrade. Då var det dags att fira hasi!

På arkivbilden människor runt en skyl på åkern

Mikkos' gård. Skördefolket hurrar då "kronan" blivit satt på sista skylen. Kronan och hurrandet äro än i dag rätt vanliga i Liljendal och Lappträsk. SLS/Gabriel Nikander 1914


Tillbaka till början

Ölbrygd

Ölbryggning i Liljendal 1965. Alina Johansson brygger öl med traditionella metoder. SLS samlingar

Öl var ett baslivsmedel som dracks i stora mängder. Öl in-nehöll både kalorier och näringsämnen. Till alla stora fester fanns det öl på bordet, och man drack ofta ur stora gemensamma stop.

Ölet tillverkades av kornmalt. Kornet mältades genom att låta det gro, och sedan torkades korngrodden i bastun. Sedan baddades malten under mäskningen i varmt vatten och maltens stärkelse blev till maltsocker som kunde omvandlas till alkohol.

Öl ur gemensamma stop

Lovisa stads museums samlingar

Stora ölstop med lock tillverkades av trä. Locket och handtaget var ofta konstfärdigt täljda. På fester cirkulerade stopet runt bordet och alla drack ur samma kärl.

För bryggningen användes avlånga kärl med avrinningshål, rostor, där den uppblötta mäsken silades, och en mörkbrun vätska, vörten, rann ut. På bottnen av rostan hade man ett tyg som silduk.

Ölen ställdes sedan att jäsa i några veckor, och slutresultatet var en mörk dricka, som påminde om osötad svagdricka. Alkoholhalten varierade, men oftast var hemölet svagare än det ljusa bryggeriölet.


Tillbaka till början

Heimlaga tyger

På arkivbilden en äldre kvinna sitter vid spinnrocken

Änkan Nykvist vid spinnrocken år 1924. Nykvist bodde i en gammal soldatstuga i Gislom. SLS/Curt Segerstråle.

Ull och lin var de flesta gårdar självförsörjande på. Textil-produktionen tog upp en stor del av kvinnornas arbete, och textilerna i sig utgjorde en betydande rikedom. Ännu in på 1900-talet bar man kläder av hemvävda tyger som härstammade från gårdens egna linodlingar eller ull av egna får.

God linskörd fick man om man på fastlagstisdagen åkte i kälkbacken och skrek:

Åka, åka lang line, line ä som töumona o knoppana som böunona, skitin o skävan i grannasmors nävan!

Upptecknat i Pernå/Folktro i Svenskfinland

Linets väg från åkern till spinnrocken

Att förvandla lin till tyg krävde många arbetsskeden.

SKÖRD Linet skördades för hand genom att det drogs upp med roten. Fröna till nästa års skörd kammades bort på luggbrä.

RÖTNING För att fibrerna skulle lossna från veden lade man linet i vatten att röta ett par veckor.

TORKNING Därefter torkade man det på gärdesgården i två veckor och två dagar i bastun.

BRÅKNING När linet var torrt blev det bråtantalko i rian eller bastun – för arbetet krävde värme. Med bråtun lösgjorde man fibrerna från skaftets vedartade delar. Jobbet med att separera fibrerna fortsatte i den mindre kliftån som hade en järnegg.

När jobbet var klart bjöds talkofolket på kalasmat och ett knippe lin som tack för hjälpen. Det lönade sig också att lova en sup för att få talkofolket att dyka upp.

HÄCKLING I ”häcklon” kammades fibrerna ut. Här separerades fina och grövre fibrer. De grövre blev mjölsäckar och vardagslakan. De fina blev till borddukar, helgdagslakan eller en brudgumsskjorta.

Nu var linet färdigt för att spinnas.

Linberedning

SLS samlingar


Tillbaka till början

Bröllop i gården

En myrtenkrona ur museets samlingar

Liten krona med torkade myrtenkvistar fästa vi en stomme av metalltråd. Loviisan kaupungin museo

Allmogebröllop var stora högtider som kunde vara i flera dagar. Bröllopsgården smyckades med granar och lövträd och en procession av brudtärnor och marskalkar följde brudparet till vigseln. Socknens spelemän var på plats för att spela bröllopsmarsch för brudtåget och dansmusik under festen som följde.

De första dagarna var bruden klädd med krona till brud, men på bröllopets sista dag var hon ungmor och klädde sig som det passade en gift kvinna. Då drack gästerna ungmorsskålen till brudparets ära.

Det gick vilt till på bröllopen och brännvinet flödade – till den grad att man mot slutet av 1800-talet försökte avskaffa storbröllopen. Bröllopsfirandet blev enklare på 1900-talet, men många gamla traditioner levde kvar.

Från brud till ungmor

På arkivbilden fyra ridare framför en stuga

Föreridare vid brudens hem innan bröllopet mellan Anders Alfred Petas från Hindersby och Elsa Vilhelmina Siberg från Lindkoski 1914. SLS/Gabriel Nikander

Visas 1 - 3 av 5 resultat
På arkivbilden bröllopsfölje på väg till vigseln

Anders Alfred Petas och Elsa Vilhelmina Sibergs bröllop 1914. Brudparet, företrätt och efterföljt av tärnor och marskalkar tågar in till vigseln. Spelmännen framför är utanför bilden. SLS/Gabriel Nikander

Fästmansgåvor

Lovisa stads museums samlingar

På arkivbilden brudparet och gäster på gården

Från bröllopet mellan bondesonen Anders Alfred Petas från Petas i Hindersby och landbondedottern Elsa Vilhelmina Siberg från Lassas i Lindkoski augusti 1914. Ungmorsskålen drickes, bruden skålar först med sina svärföräldrar. SLS/Gabriel Nikander.


Tillbaka till början

Byar i förändring

En gammal cykel på utstälnningen

När cyklarna blev vanliga på 1920-talet blev det lättare att röra sig mellan byarna. Velocipeder av denna modell kunde man köpa och låta repareras på Alms Sporthandel i Lovisa. Lovisa stads museums samlingar

Mot slutet av 1800-talet nåddes byarna av många förändringar. Det självförsörjande bondesamhället utvecklades, och det dök upp industrier, mejerier, lanthandlar, folkskolor och föreningshus i byarna. Lantbruket blev alltmer inriktat på att producera överskott till försäljning, och under 1900-talet blev arbetet på gårdarna mekaniserat.

Såg- och trävaruindustrin var viktig i Lovisanejden. Järnbruket i Strömfors fick en såg i mitten av 1700-talet och på Sarvlax fanns en såg sedan 1600-talet, men såg-industrin blomstrade upp på allvar i slutet av 1800-talet. I Forsby hade ett gammalt järnbruk lagts ner, men 1871 återuppstod bruksorten som såg. När ångsågarna gjorde intåg fick Isnäs sågindustri med hamnplats 1898.

I Röjsjömossen norr om Lovisa anlades en bränntorvsfabrik 1901, och små sågar och industrier uppstod på många håll.

Tecken på nya tider – arkivbilder från Lovisanejden

Lovisa stads museums samlingar

På de tätorter som fanns runt industrierna uppstod snart lanthandlar som försåg den icke-jordbrukande befolkningen med livsmedel. Snart dök också handelsbodar upp bland bondbyarna, här kunde bönderna både köpa det de behövde och sälja vidare egna varor. Lika vanligt blev det med lokala mejerier, där mjölken förädlades till smör och ost och såldes vidare.

Skinnarby pliggfabrik

På arkivbilden fem kvinnor jobbar vid ett bord

Finnsticks pliggfabriken i Skinnarby i slutet av 1950-talet. Fabriken inledde sin verksamhet 1914. På 1950-talet tillverkade fabriken mer glasspinnar än skopligg. LKM/Alf Willner

En kartongask med texten Skinnarby pliggfabrik Pliggar i en kartongask En kartongask med texten Skinnarby pliggfabrik

En brun kartongask med små träspikar, pliggar från Skinnarby pliggfabrik. Lovisa stads museums samlingar

Lovisanejden nåddes också av nya idéer. Från 1870-talet framåt inrättades ett nätverk av folkskolor för barn i bygden, och vuxna erbjöds ”bildande nöjen” av de ung-domsföreningar som grundades från och med 1896. Dessa folkbildande institutioner kom att bli centrala för sammanhållningen i byarna, och både skolbyggnaderna och föreningshusen blev viktiga samlingsplatser.

Folkskolor och bygdegårdar - arkivbilder från Lovisanejden

Lovisa stads museums samlingar


Tillbaka till början

Bakom utställningen

Utställningen Hundra byars bygd visades i Lovisa stads museum 23.6 2020-1.3 2021

PLAN OCH MANUS Carina Nygård, Ulrika Rosendahl

UTSTÄLLNINGENS FÖRVERKLIGANDE Carina Nygård, Ulrika Rosendahl, Inari Porkka

PLANERING OCH FÖRVERKLIGANDE AV WEBBUTSTÄLLNINGEN Outi Norberg

FÖREMÅL Lovisa stads museums samlingar, Virböle hembygdsmuseums samlingar

BILDER Alf Willners arkiv, Svenska Litteratursällskapet i Finland, Lovisa stads museums samlingar

ÖVERSÄTTNINGAR Henriikka Laamanen, Inari Porkka

TACK TILL Pia Lindholm (SLS arkiv) och Heidi Hurmerinta för all hjälp


Lovisa stads museum har 2019 fått understöd av Svenska kulturfonden för sitt projekt Samla in byarna.


Tillbaka till början